Fortsatt tillväxt och konsolidering för Awardit, lönsamheten pressad av tillfälliga utmaningar i dotterbolaget MBXP, program för kostnadseffektivisering om 15-20 MSEK initierat

MAR

Awardit AB (publ) levererar en omsättningstillväxt om cirka 28 procent under andra kvartalet 2023 jämfört med motsvarande kvartal föregående år, varav organisk omsättningstillväxt uppgår till cirka 4 procent, där affärsområdet Loyalty fortsätter utvecklas positivt trots en utmanande marknadssituation. Kvartalets EBITA uppgår till 14,0 MSEK (27,8 MSEK) och har påverkats negativt primärt av ett svagt resultat i MBXP under perioden. EBITA för MBXP är ca 10 MSEK lägre än motsvarande kvartal föregående år. Ett program för kostnadsbesparingar om 15-20 MSEK på helårsbasis har initierats.

Den Sverige-baserade kärnverksamheten, inom Loyalty och Giftcards, levererade en omsättningsökning under årets andra kvartal om ca 5 procent med fortsatt goda marginaler. De stora kunderna inom både B2B och B2C visade trots utmanande marknadsförutsättningar fortsatt god tillväxt, vilket visar Awardits motståndskraft mot svängningar i ekonomin i denna del av affären.

MBXPs svaga resultat beror till största delen på tillfälligt minskad lönsamhet inom kategorin upplevelseprodukter (t ex Morebox) samt ökade kostnader till återförsäljare under kvartalet. Kategorin upplevelseprodukter har en minskad försäljning jämfört med föregående år, drivet av marknadsmässiga utmaningar för Coop Danmark, som är den viktigaste kunden och återförsäljarkanalen för dessa produkter hos MBXP. Samtidigt som försäljningen minskat har inlösengraden av produkter inom denna kategori liksom under årets första kvartal fortsatt varit osedvanligt hög, vilket i kombination med den lägre försäljningen slår hårt på marginalen. Den högre graden av inlösen under andra kvartalet kommer primärt från presentkort som sålts under fjärde kvartalet 2022 inom en tillkommande försäljningskanal (B2B), vilket gör att inlösengraden för upplevelseprodukter succesivt kommer att normaliseras under året med start i Q3, då inlösen av produkter sålda under fjärde kvartalets högsäsong primärt sker under det efterföljande årets första halvår.

Awardit har under det andra kvartalet 2023 fortsatt att bygga en organisation för att möjliggöra framtida tillväxt. I DACH har Prämie Direkt och Connex lagts ihop i en gemensam organisation för att realisera synergier mellan bolagen och möjliggöra ytterligare synergier i än större skala vid potentiellt framtida förvärv inom DACH. En genomlysning har gjorts av möjliga synergier och kostnadsbesparingar inom Awardit framgent, där 15-20 MSEK av besparingar på helårsbasis kommer kunna realiseras. Dessa kommer uppnås främst genom synergier i DACH, centralisering av vissa administrativa roller, samt effektivisering av befintlig bemanning.

Awardit står med sin starka position i Norden och gemensamma organisation i DACH väl rustade för framtida tillväxt, både organiskt och genom förvärv. Vi ser att affärsområdet Loyalty står stabilt även i dessa utmanande tider och vi har stor tilltro till framtiden genom en fortsatt tillväxt inom den Sverige-baserade verksamheten, en gradvis normalisering av resultatet i MBXP, realisering av affärsmässiga synergier i DACH, samt genomförande av riktade kostnadsbesparingar.

Delårsrapporten för det andra kvartalet 2023 kommer att publiceras som planerat 15 augusti 2023. Alla siffror i detta pressmeddelande är preliminära.

Datum 2023-08-09, kl 17:31
Källa MFN
Vill du synas här? Kontakta hej@allaaktier.se. Vår sajt har 100 000 sidvisningar och 10 000 unika besökare per månad. Vår discord har över 5000 medlemmar. Detta är aktiva sparare med ett stort aktieintresse. Behöver du nå ut till denna målgrupp så hör av dig!