Alcadon Group beslutar om nya finansiella mål

MAR

Styrelsen i Alcadon har beslutat om nya finansiella mål för Alcadon Group. De nya finansiella målen ska bidra till Alcadon Groups vision att bli en ledande kompetenspartner i Europa inom digitalisering av samhället.

Finansiella mål
·         Lönsamhet - Alcadon Group ska nå och bibehålla en lönsamhetsnivå om 50 procent, R/RK
·         Vinsttillväxt - Alcadon Group ska generera en genomsnittlig vinsttillväxt på minst 10 procent per år över tid
·         Vinstmarginal - Alcadon Group ska förbättra vinstmarginalen och sträva mot 10 procent
·         Skuldsättning - Alcadon Group ska bedriva verksamhet med en skuldsättningsgrad under 3

Målen ska uppfyllas genom både organiska förbättringar och förvärv av hållbara och lönsamma företag, alltid med aktieägarvärde i fokus.

Övriga stödjande mål
·         Kundlojalitet – Net Promoter Score överstigande 30
·         Medarbetarengagemang - Employee Net Promoter Score överstigande 30

Definitioner
Lönsamhet – Mäts som Rörelseresultat (R) dividerat med Rörelsekapital (RK). Rörelseresultat definieras som justerad EBITA R12 proforma. Rörelsekapital definieras som utgående balans av Lager plus Kundfordringar minskat med Leverantörsskulder.

Vinsttillväxt – Mäts som genomsnittlig årlig justerad EBITA-tillväxt där tillväxten kan genereras genom både organisk tillväxt och förvärv.

Vinstmarginal – Mäts som justerad EBITA-marginal.

Skuldsättning – Mäts som Netto räntebärande skulder exklusive leasingskulder dividerat med justerad EBITDA R12 proforma med återlagda leasingkostnader.

Kundlojalitet – Mäts genom Net Promoter Score (NPS) vilket ger ett mått på hur villiga kunder är att rekommendera Alcadon. NPS mäts genom att kunder rankar Alcadon på en skala från 1-10 där man sedan ställer antal ambassadörer mot antal kritiker. Ambassadörer bedöms vara alla som svarat mellan 9-10 medan kritiker bedöms vara alla som svarat mellan 1-6.

Medarbetarengagemang – Mäts genom Employee Net Promoter Score (eNPS) vilket ger ett mått på hur villiga medarbetarna är att rekommendera sin arbetsplats. Anställda rankar Alcadon på en skala från 1-10 där man sedan ställer antal ambassadörer mot antal kritiker. Ambassadörer bedöms vara alla som svarat mellan 9-10 medan kritiker bedöms vara alla som svarat mellan 1-6.

Datum 2025-05-20, kl 10:04
Källa MFN
Hej Serverägare! Har du problem med troll och spam? Nu finns möjligheten att sätta en liten avgift, t.ex. 20kr, på discord invites och därmed stoppa många återkommande troll samtidigt som du tjänar lite pengar. Kolla in Invite Paywall.