Delårsrapport januari till mars 2025

MAR

Ett kvartal med stark lönsamhetstillväxt, samt en nettoomsättning som ökar över 8% jämfört mot föregående år

Första kvartalet – januari till mars 2025

  • Nettoomsättningen ökade till 192,3 (177,9) MSEK, en ökning om 8,1 %
  • EBITDA uppgick till 62,8 (56,1) MSEK, vilket motsvarar en marginal om 32,7 (31,5) %
  • EBITDA exklusive påverkan av IFRS 16 uppgick till 26,2 (17,8) MSEK, vilket motsvarar en marginal om 13,6 (10,0) %
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 23,8 (10,3) MSEK
  • Kvartalets resultat efter skatt uppgick till 11,4 (-3,0) MSEK
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,49 (-0,13) SEK

Väsentliga händelser under det första kvartalet

  • Actic ökade medlemsbasen med 4,5 procent och ökade snittantalet medlemmar per anläggning ökade med hela 11 procent jämfört mot det första kvartalet 2024
  • Actic flyttade till en ny anläggning i Tullinge, Södra Stockholm
  • ARPM ökade med 3,4 procent jämfört mot första kvartalet föregående år
  • Actic lanserade en ny produkt, Aqua Float
  • Actic inledde ett samarbete med Hyrox och erbjuder Hyrox konceptet på ett antal anläggningar i Sverige
  • Actic presenterade Vanessa Kamga som ny ambassadör

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Actic offentliggjorde den 16 april, försäljningen av tolv anläggningar i Norge till ett pris om 70 MNOK. Försäljningen är en verksamhetsöverlåtelse och övertagande beräknas ske i juni.
  • Actic öppnade en ny anläggning i Uppsala, Stenhagen

Kommentar från VD Niklas Johansson

Ett kvartal med stark lönsamhetstillväxt, samt en nettoomsättning som ökar över 8% jämfört mot föregående år

Actic inleder det första kvartalet 2025 med en väldigt stark försäljning och fortsatt ökning av medlemsbasen. Den positiva trenden med stigande medlemstal och ökat snittpris fortsätter. Under kvartalet har vi genomfört två produktlanseringar. Aqua float är en unik träningsprodukt på vatten med flytbräda som redskap. Ett bra exempel på hur vi inom Actic kan använda vatten för fler produkter. Vidare har vi lanserat HYROX som är världens just nu mest ökande träningsform. Produktlanseringarna skall göra oss mer valbara och bidra till ett breddat erbjudande som skall attrahera nya medlemmar samt öka incitament att stanna som befintlig medlem.

Medlemsbasen fortsätter att växa. Vi har kapacitet att växa på befintliga klubbar och här har fokus varit. Ökningen mot jämförande kvartal 2024 är 7 156 fler medlemmar (4,5 %) trots färre anläggningar.

Vi har återinfört tidigare produkter för att aktivera nya medlemmar såsom maskinintroduktion i gymmet. En mycket uppskattad produkt som skall bidra till att medlemmarna kommer i gång med träningsresan och skapar en träningsvana genom lägre tröskel till träning samt möjlighet till nya kontakter på anläggningen.

Antal besök på anläggningarna har ökat under första kvartalet vilket är en god indikator på kundnöjdhet och det minskar risken att förlora medlemmar. På Actic vill vi ha aktiva medlemmar!

Snittintäkten fortsätter att växa och ökningen uppgår till 3,4 % jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Det är en effekt av både prisjusteringar och förändrat produktutbud samt investeringar i befintliga anläggningar. Vi ser fler medlemmar som väljer gruppträning i deras utbud och fler som vill få tillgång att träna på fler center. Vår satsning på Les Mills som basplatta för vår gruppträning som initierades under 2024 har fortsatt under första kvartalet 2025. Vi ser fler fyllda klasser och fler medlemmar som provar gruppträningen.

EBITDA resultatet (exkl. IFRS16) för första kvartalet uppgick till 26,2 MSEK (17,8) och innebar en rörelsemarginal om 13,6 %. På rullande 12 månader levererar Actic en mycket stark ökning av EBITDA från 56,9 MSEK till 78,5 MSEK. Förbättringen visar tydligt att vi har fått önskad effekt av både av den produkt- och prisstrategi som lagts och det portföljoptimeringsarbete som genomförts.

Även kassaflödet har utvecklats positivt och bolagets kassaposition har förbättrats avsevärt under det första kvartalet.
En stor del av kassaflödet används till räntekostnader och amortering, och vi ser att bolagets nettoskuld fortsätter att minska, vilket är en prioritet över tid. Detta får dock ej ske på bekostnad av investeringar i vår portfölj och produktutbud, vilket är en avvägning som vi jobbar med löpande. Bolaget har framgångsrikt investerat i befintliga anläggningar senaste åren och det är prioriterat för tillväxten framåt.

Ett viktigt fokus för de kommande tre åren är att reducera nettoskulden i förhållande till EBITDA med syfte nå en sundare skuldsättning. Vi har reducerat nettoskulden från 6,1x till 3,7x senaste året vilket är positivt och fortsatt ett prioriterat område. Denna förbättring drivs av både stärkt EBITDA samt amortering av vår skuld.

Efter rapportperiodens utgång har vi kommunicerat att vi avyttrar tolv anläggningar i Norge. Det är ett initiativ för att dels reducera nettoskulden ytterligare, dels frigöra medel för att investera i tillväxt. Affären har villkor som behöver uppfyllas för genomförande och vid lyckosamt utfall genomförs affären under Q2 2025. Transaktionen bidrar till att vi kan uppnå vårt finansiella mål inom nettoskuld tidigare samt möjliggör ökad investeringstakt i framför allt befintlig verksamhet.

Vi expanderar under 2025 i strategiska områden där Actic har en stark marknadsposition. En relokalisering skedde i södra Stockholm under första kvartalet 2025 med mycket lyckad öppning och stark medlemsbasutveckling.

Vi har en selektiv syn på tillväxt framåt i form av nya anläggningar. Vi ser i det korta perspektivet en större uppsida till ökad lönsamhet genom investeringar i befintlig anläggningsportfölj samt investeringar i vunna kommunala upphandlingar. Vi bedömer att investeringar inom dessa områden ger oss bäst utfall per investerad krona i nuläget.

Nöjda medarbetare är en grundpelare i Actics resa. Vi tror på bemannade anläggningar och personligt bemötande. Vi fortsätter av den anledningen att investera i utbildning för våra ledare. Vi vill skapa förutsättningar för fler medarbetare att växa inom bolaget och arbetar löpande med intern karriärplanering och befordringar. Vi är stolta över en eNPS om 42 vad gäller medarbetarindex och ser tydlig effekt av ökad intern kommunikation.

Sammanfattningsvis har vi ett mycket starkt första kvartal 2025 med ökade intäkter, förbättrad rörelsemarginal samt minskad skuldsättning.

Uppåt och framåt!

Niklas Johansson, VD

Datum 2025-04-25, kl 07:45
Källa MFN
Ungdomsdeal - 200 kr ! Just nu får alla nya kunder mellan 18 och 25 år 200 kr gratis när man skapar konto på Nordnet, insatt i fonden Nordnet One Balanserad. Bra läge att testa Nordnet!
Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet