BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 2024

MAR

Betydande ökning i medlemsbas, ARPM och fortsatt portföljoptimering förbättrar resultatet avsevärt

Fjärde kvartalet – oktober till december 2024

  • Nettoomsättningen ökade till 180,8 (171,3) MSEK, en ökning om 5,6 %
  • EBITDA uppgick till 57,0 (50,5) MSEK, vilket motsvarar en marginal om 31,5 (29,5) %
  • EBITDA exklusive påverkan av IFRS 16 uppgick till 18,2 (8,5) MSEK, vilket motsvarar en marginal om 10,1 (4,9) %
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 8,3 (-26,9) MSEK
  • Kvartalets resultat efter skatt uppgick till -4,2 (-18,2) MSEK
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,21 (-0,82) SEK

Väsentliga händelser under det fjärde kvartalet

  • Actic ökade medlemsbasen med 4,5 procent jämfört med föregående år
  • Snittantalet medlemmar per anläggning ökade med hela 12 procent jämfört mot det fjärde kvartalet föregående år och 9,5 procent mot föregående kvartal
  • Nettoskulden minskade genom fortsatta amorteringar
  • ARPM ökade med 5,5 procent jämfört mot fjärde kvartalet föregående år

Helåret 2024

  • Nettoomsättningen ökade till 693,8 (678,3) MSEK, en ökning om 2,3 %
  • EBITDA uppgick till 217,5 (199,6) MSEK, vilket motsvarar en marginal om 31,3 (29,4) %
  • EBITDA exklusive påverkan av IFRS 16 uppgick till 70,1 (43,5) MSEK, vilket motsvarar en marginal om 10,1 (6,4) %
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 43,8 (-9,6) MSEK
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -8,7 (-37,3) MSEK
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,39 (-1,67) SEK

Kommentar från VD Niklas Johansson

Actic avslutar det sista kvartalet 2024 med en betydande ökning av antal medlemmar. Medlemmar per anläggning växte med hela 12 procent mot föregående år. Utfallet visar att vårt fokus på portföljoptimering och försäljning givit resultat. Jag är stolt över arbetet som hela bolaget genomfört under 2024 och i synnerhet årets sista kvartal. Vi har synts mer och fått bättre utväxling på marknadssidan genom förändrad kanalmix och erbjudande. Vår drift och tro på den personliga försäljningen har givit resultat. Det personliga mötet skapar högre konvertering, förtroende och längre kundrelationer.

Medlemsbasen växer trots färre anläggningar under årets sista kvartal. Vi har fokuserat på att öka medlemsbasen och fylla våra anläggningar i högre omfattning. Vi har kapacitet att växa på befintliga klubbar och här har fokus varit. Vi har återinfört tidigare produkter för att aktivera nya medlemmar såsom maskinintroduktion i gymmet. En mycket uppskattad produkt som skall bidra till att medlemmarna kommer igång med träningsresan och skapar en träningsvana genom lägre tröskel till träning samt möjlighet till nya kontakter på anläggningen.

Snittintäkten har under året fortsatt att växa. Det är en effekt av både prisjusteringar men också förändrat produktutbud och investeringar i befintliga anläggningar. Vi ser fler medlemmar som väljer gruppträning i deras utbud och fler som vill få tillgång att träna på fler center. Det påverkar snittintäkten i positiv riktning. Vår satsning under 2024 på Les Mills som basplatta för vår gruppträning har lett till fler medlemmar som prövar och högre bokningsläge för gruppträningen.

Vår strategi med att optimera anläggningsportföljen inom kluster har varit framgångsrik för lönsamhetsförbättringen. Framåtriktat tror vi att lönsamhetstillväxt i större utsträckning ska komma från ökade intäkter inom gym och bad framför optimering av portföljen.
EBITDA resultatet (exkl. IFRS16) för 2024 uppgick till 70,1 MSEK (43,5) och innebär en förbättring med hela 61 procent jämfört med föregående år. Förbättringen visar tydligt att vi har fått önskad effekt av både av den produkt- och prisstrategi som lagts och det portföljoptimeringsarbete som genomförts. Vidare har medlemsbasen ökat vilket påverkat lönsamheten positivt.

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgår till 82,4 (66,9) MSEK. En förbättring om 15,5 MSEK. En stor del av kassaflödet används till räntekostnader och amortering, och vi ser att bolagets nettoskuld fortsätter att minska, vilket är en prioritet över tid. Det är dock viktigt att detta ej sker på bekostnad av investeringar i vår portfölj och produktutbud, vilket är en avvägning som vi jobbar löpande med. Bolaget har framgångsrikt investerat i befintliga anläggningar senaste åren och det är prioriterat för tillväxten framåt. Vidare utvidgar vi satsningen på vår produkt genom riktade satsningar inom Aqua klasser och HYROX under 2025.

Vi expanderar under 2025 i strategiska områden där Actic har en stark marknadsposition. En relokalisering sker i Q1 i södra Stockholm och en nyöppning sker i Q2 2025 i Uppsala. Projekten löper enligt plan. Vi har deltagit i kommunala upphandlingar gällande drift av simhall samt friskvård under kvartalet. Utfallet av dem kommer annonseras under första kvartalet 2025. Området är viktigt strategiskt och utgör en av grunderna i hur Actic skall växa på marknaden framåt. Vi har en selektiv syn på tillväxt framåt i form av nya anläggningar. Vi ser i kort perspektiv större uppsida till ökad lönsamhet genom investeringar i befintlig anläggningsportfölj.

Pigges simskola, som är vårt varumärke för Actics simskoleprodukt, har nu en enhetlig struktur över landet med fler utbildningsnivåer för att stärka simkunnigheten bland barn. Vi har en samhällsutmaning kring simkunnigheten i landet och Actic skall vara en positiv kraft för syftet. Vi ser fortsatt en god efterfrågan på simskola för såväl barn som vuxna. Sverige har idag ett underskott av simhallar i relation till vår befolkning och den befolkningsökning som har skett. Det är fler kommuner än tidigare som nu renoverar eller bygger ny simhall i kommunen och vår bedömning är att marknaden för dessa kommunala upphandlingar av driften förväntas öka kommande åren.

Samarbetet med Sarah Sjöstrom fortsätter och Sarah skall fortsatt bidra till ökad inspiration för träning och lyfta simningen inte bara som träningsform utan även samhällsfrågan med utmanade simkunnighet i landet. Vi ser med stor tillförsikt fram emot vårt fortsatta samarbete.
På temat ambassadörer har vi haft glädjen att presentera ytterligare en i form av Vanessa Kamga. Hon tog oss alla med storm vid de senaste olympiska spelen i Paris. Vanessa drivs av att lyfta yngre kvinnor och i synnerhet från utsatta områden till träningen. Vi ser fram emot att inspirera fler till träning och nå nya målgrupper genom samarbetet.

Bolagets strategiska översyn fick viss inverkan på organisationens utformning vilket medförde att förändringar genomfördes under andra halvåret 2024. Förändringarna syftar till att öka fokus inom viktiga delar av verksamheten som marknad, sälj och produkt. Vi ser ett ökat intresse för Actic som arbetsgivare, där vår vision ”Träning för livet” spelar en viktig roll. Förändringarna inom organisationen förväntas få fullt genomslag under 2025.

Vår nya strategiska riktning, som antogs under andra kvartalet 2024, fokuserar på att stärka vårt samarbete med kommuner för att driva fler simhallar med friskvård och ett fullskaligt produkterbjudande. Vi fortsätter även med vår klusterstrategi utifrån etablering och erbjudande för att förbättra kundupplevelsen och skapa ännu starkare anläggningar.

För att få fler barn och ungdomar i rörelse lanserade vi ett juniormedlemskap från 11 års ålder, där träning kan ske tillsammans med vuxen under sista kvartalet 2024. Responsen har varit positiv och vi vill bidra till att få fler ungdomar i rörelse och planerar för större utrullning under 2025.

Uppåt och framåt!
Niklas Johansson, VD

Datum 2025-02-18, kl 07:45
Källa MFN
Alla Aktier tipsar: Har du redan ett konto på Avanza? Varför inte skapa ett på Nordnet också och jämföra funktioner, courtage mm. Det tar inte lång tid, du fixar det direkt här med BankID
Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet