Q4: Lönsamhetsmålet är uppnått

MAR

Bokslutskommuniké 2024

Fjärde kvartalet 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 577,5 MSEK (494,2) vilket motsvarar en nettoomsättningstillväxt om 17% (9%). Tillväxten är primärt hänförlig till rörelsesegmentet Nordamerika där försäljningsökningen uppgick till 33%.
  • Den organiska nettoomsättningstillväxten uppgick till 15% (7%).
  • Bruttomarginalen under kvartalet var 40% (24%).
  • EBITDA för kvartalet uppgick till 34,5 MSEK (-59,2) motsvarande en EBITDA-marginal om 6% (-12%). EBITDA-resultatet innebär att Acast når lönsamhetsmålet om ett positivt EBITDA-resultat för helåret 2024.
  • Det justerade EBITDA resultatet för kvartalet uppgick till 36,1 MSEK (16,3) och den justerade EBITDA-marginalen till 6% (3%).
  • Rörelseresultatet uppgick till 15,6 MSEK (-77,6).
  • Finansiella poster uppgick till 46,6 MSEK (-35,3), framförallt påverkade av icke-realiserade valutakursvinster.
  • Periodens skatt uppgick till en intäkt om 64,4 MSEK, där uppskjuten skatteintäkt om 86,2 MSEK har lyfts in i redovisningen avseende outnyttjade underskottsavdrag hänförligt till förluster i moderbolaget.
  • Periodens resultat uppgick till 126,5 MSEK (-117,5).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 55,3 MSEK (50,3).
  • Resultat per aktie för perioden före utspädning uppgick till 0,70 SEK (-0,65) och resultat per aktie för perioden efter utspädning uppgick till 0,67 SEK (-0,65).
  • Antalet lyssningar uppgick till 1 064 miljoner (1 162) vilket innebar en minskning med 8% jämfört med samma period föregående år. Minskningen är primärt hänförlig till att BBC lämnade Acasts nätverk under kvartalet.
  • Den genomsnittliga intäkten per lyssning (ARPL) ökade till 0,54 SEK (0,43) vilket motsvarar en tillväxt om 28%.

Helåret 2024

  • Nettoomsättningen för helåret uppgick till 1 943,7 MSEK (1 636,4) vilket motsvarar en nettoomsättningstillväxt om 19% (18%). Tillväxten är primärt hänförlig till rörelsesegmentet Nordamerika där försäljningsökningen uppgick till 33%.
  • Den organiska nettoomsättningstillväxten uppgick till 18% (13%).
  • Bruttomarginalen under helåret var 39% (32%).
  • EBITDA för helåret uppgick till 24,3 MSEK (-187,3) motsvarande en EBITDA-marginal om 1% (-11%). 
  • Det justerade EBITDA resultatet för helåret uppgick till 25,9 MSEK (-111,7) och den justerade EBITDA-marginalen till 1% (-7%).
  • Rörelseresultatet uppgick till -57,5 MSEK (-258,6).
  • Finansiella poster uppgick till 74,5 MSEK (87,7), framförallt påverkade av icke-realiserade valutakursvinster samt ränteintäkter på banktillgodohavanden.
  • Periodens skatt uppgick till 61,3 MSEK. Uppskjuten skatt om 86,2 MSEK har lyfts in i redovisningen avseende outnyttjade underskottsavdrag hänförligt till förluster i moderbolaget.
  • Periodens resultat uppgick till 78,2 MSEK (-179,7).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 34,4 MSEK (-28,1).
  • Resultat per aktie för perioden före utspädning uppgick till 0,43 SEK (-0,99) och resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,42 SEK (-0,99). 
  • Antalet lyssningar uppgick till 4 385 miljoner (5 019) vilket innebar en minskning med 13% jämfört med helåret 2023. Minskningen är hänförlig till Apples uppdatering till iOS17 som påverkat hur antalet lyssningar mäts.
  • Den genomsnittliga intäkten per lyssning (ARPL) ökade till 0,44 SEK (0,33) vilket motsvarar en tillväxt om 36%.

Händelser fjärde kvartalet 2024

  • TED Audio Collective har valt Acast som partner för annonsförsäljning, hosting och distribution, vilket även inkluderar rättigheter att sälja annonser i videoversioner. TED Audio Collective innehåller 26 framgångsrika podcasts inom business, teknik, hälsa och wellness samt flera andra genrer. Nätverket når årligen 176 miljoner lyssningar globalt genom populära titlar som TED Talks Daily, How to be a Better Human, TED Business och TED en Español med flera. TED gick live med Acast i december 2024.
  • Casefile har valt Acast som exklusiv partner för annonsförsäljning, hosting och distribution, inklusive rättigheter att sälja annonser i video. Casefile är en av världens ledande podcasts inom true crime och Australiens mest framgångsrika podcastexport. Partnerskapet tillför ytterligare 80 miljoner årliga lyssningar till Acasts globala nätverk. Casefile gick live med Acast i början av februari 2025. 
  • Acast meddelade förvärv av Wonder Media Network (WMN). WMN är en New York-baserad kreativ studio som grundades 2018 och producerar ljud-, digitala, video-, live- och sociala kampanjer för kunder som Nike, Pfizer, GE och Mercedes Benz.

Händelser helåret 2024

  • Ny uppdatering av den AI-drivna funktionen Predictive Demographics ger annonsörer oöverträffad precision att rikta sina annonser rätt. Uppdateringen möjliggör en mer exakt målgruppsinriktning för engelskspråkiga podcasts och utgör ett viktigt steg i förberedelserna för framtidens cookie-fria annonsmarknad.
  • Det AI-baserade verktyget Collections+ har under sitt första år möjliggjort för 24 procent fler kreatörer att tjäna pengar på sitt innehåll.
  • Under året har Acast fortsatt stärka sin position som ledande podcastplattform genom att attrahera högprofilerade aktörer som The Telegraph, TED Audio Collective och Casefile. 
  • Acast har mött en ökande efterfrågan på integrerade kampanjer som spänner över podcast, video och sociala medier. Detta gör det möjligt för kreatörer att nå en bredare publik, skapa mer engagemang och samtidigt stärka intäktsmöjligheterna. Under året Acast ingått nya eller förnyade avtal med framstående multikanalskreatörer som Squeezy, Have A Word, ShxtsNGigs, The Fellas Studios och Kayla Itsines.
  • Acast meddelade förvärv av Wonder Media Network i december. Förvärvet slutfördes 2 januari 2025.
  • Acast uppnådde positivt EBITDA-resultat för helåret 2024, en viktig milstolpe i bolagets utveckling. Resultatet understryker Acasts lönsamma tillväxt.

VD har ordet: Lönsamhetsmålet är uppnått
Vårt tydliga fokus på lönsamhet har burit frukt och vi redovisar ett positivt EBITDA-resultat för helåret vilket innebär att vi når vårt lönsamhetsmål. Det är tydligt att vår strategi ger resultat med fortsatt stark utveckling i Nordamerika, förbättrad förmåga att möta en ökande efterfrågan på omfattande integrerade kampanjer och att vi nu avslutar året som ett lönsamt tillväxtbolag.

Nordamerika är en fortsatt viktig tillväxtmotor
Koncernens tillväxt uppgick till 17 procent under det fjärde kvartalet, varav 15 procent organisk tillväxt. Vår utveckling i Nordamerika förblev stark och segmentet hade det största bidraget till koncernens tillväxt även under det fjärde kvartalet med en tillväxt om 33 procent. Våra intäkter i Europa ökade med 12 procent, drivet av en stark utveckling i Kontinentaleuropa samtidigt som tillväxten i Storbritannien påverkades av en mer utmanande marknad. 

Antalet lyssningar minskade med 8 procent jämfört med samma period föregående år. Minskningen beror främst på att BBC lämnade Acasts nätverk under kvartalet. iOS17 har haft en viss negativ inverkan och vi ser fram emot att lämna denna effekt bakom oss under första halvåret 2025. Vårt ökade fokus på att växa vårt nätverk med kvalitativt innehåll står fast. Under kvartalet utökades vårt nätverk med ikoniskt innehåll från bland andra TED Audio Collective och Casefile såväl som den stora YouTube-profilen Squeezie. Dessa tillskott kommer stärka oss redan under första kvartalet 2025.

Vi uppnår lönsamhetsmålet
Bruttomarginalen förblev på en hög nivå och uppgick till 40 procent under det fjärde kvartalet. Förbättringen förklaras av en gynnsam produktmix. Det justerade EBITDA-resultatet uppgick till 36 MSEK, motsvarande en marginal om 6 procent. Utfallet innebär att vi framgångsrikt uppnått vår målsättning om att nå positivt EBITDA-resultat under helåret 2024.
 
Tar vara på ökad efterfrågan på annonsering i podcasts
Den genomsnittliga intäkten per lyssning ökade med 28 procent till 0,54 SEK under kvartalet, vilket visar att vi blir bättre och bättre på att ta vara på den ökande efterfrågan på annonsering i podcasts. Vi fortsätter samtidigt att utveckla vårt erbjudande till kreatörer, bland annat genom öppnandet av det nya kontoret Acast Studios London med ett våningsplan helt dedikerat till att stödja våra kreatörer. Denna investering i toppmoderna faciliteter omfattar fyra studios utrustade för såväl ljud- som videoproduktion och kommer att kunna nyttjas av vårt omfattande nätverk av etablerade kreatörer i Storbritannien. En studio har utvecklats i samarbete med Amazon Music specifikt för att stödja nya kreatörer genom att ge dem tillgång till professionell utrustning och resurser för att starta och utveckla sina podcasts. 

Vi stärker våra möjligheter inom integrerade kampanjer
Drivna av ökande efterfrågan på podcastannonsering och vårt fokus på att öka värdet för våra kreatörer, utökar vi vår kapacitet att leverera integrerade kampanjer via ljud, video och sociala medier med mera. En av kvartalets höjdpunkter var att vi meddelade förvärv av Wonder Media Network (WMN). Förvärvet innebär att vi expanderar vår amerikanska verksamhet med ett erfaret team som besitter spetskompetens inom innovativa kampanjer och podcastproduktion. WMN kommer att ingå i Acast Creative Studios som nu kan erbjuda en helhetslösning från idé till produktion och leverans av integrerade kampanjer. Vi räknar med att Acast såväl som våra kreatörer kommer att gynnas av nya intäktsströmmar och djupare relationer med annonsörer för att förverkliga större och mer ambitiösa idéer.

I kvartalet genomförde vi en av våra största kampanjer någonsin tillsammans med Google och några av Storbritanniens största podcastkreatörer, inklusive Katherine Ryan, 90s Baby, Help! I Sexted My Boss och Rio Ferdinand. Genom sponsrat innehåll i både ljud och video visade vi vår förmåga att leverera integrerade kampanjer med stor räckvidd. Samarbetet är ytterligare ett exempel på den starka efterfrågan för integrerade kampanjer, både från kreatörer som vill engagera sin publik i flera kanaler och från annonsörer som vill nå ut på ett effektivt sätt. Vi är övertygade om att denna typ av kampanjer kommer att spela en betydande roll i det föränderliga medielandskapet och vi är väl positionerade för att ta tillvara på denna möjlighet.

Strategi som ger resultat
Trots varierande marknadsförhållanden har vi fortsatt att ta stora kliv framåt under året. Inte minst har vi förstärkt vår position i USA med en tillväxt om 37 procent under 2024. Tack vare god kostnadskontroll och väl avvägda investeringar har vi uppnått lönsamhetsförbättringar i samtliga marknadssegment, vilket gjort det möjligt för oss att nå ytterligare en viktig milstolpe i bolagets historia. Parallellt med dessa framsteg utforskar vi möjligheterna för ett listbyte till Nasdaq Stockholms huvudlista. Jag är stolt över att vi avslutar året som ett lönsamt tillväxtbolag med en ännu starkare position och fortsatt robust balansräkning i ryggen.

Ross Adams
VD

Presentation av rapporten
VD Ross Adams och CFO Emily Villatte presenterar rapporten idag 12 februari klockan 10:00 (CET) via webcast. Presentationen hålls på engelska och det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor i samband med presentationen. Länk till presentationen: https://acast.events.inderes.com/q4-report-2024 

Länk till rapporten
Rapporten är bifogad i detta pressmeddelande och finns tillgänglig på https://investors.acast.com/

Datum 2025-02-12, kl 07:00
Källa MFN
Bifogade filer
Alla Aktier tipsar: Har du redan ett konto på Avanza? Varför inte skapa ett på Nordnet också och jämföra funktioner, courtage mm. Det tar inte lång tid, du fixar det direkt här med BankID
Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet