Acast lanserar AI-driven podcastannonsering

Collections+ - branschens mest förfinade podcastdata - skapar möjligheter för bättre riktade och kostnadseffektiva annonskampanjer och ökad intäktspotential.

Idag meddelade Acast och Podchaser lanseringen av AI-drivna datafunktioner som låter annonsörer utöka sin räckvidd i podcasts och rikta sin annonsering bättre än någonsin tidigare. Collections+ har utvecklats och testats med Acast Marketplace och har gjort det möjligt för Acast att generera intäkter för 5 % fler podcasts under den första testperioden som gjordes över sju veckor. Collections+ görs nu tillgängligt för alla annonsplattformar i branschen som vill få möjligheten att rikta sin annonsering på ett effektivare sätt via Podchaser.

“Att föra samman Podchasers sofistikerade podcastdata med Acast Marketplace kommer att hjälpa oss att skala upp annonsförsäljningen och dra nytta av fler podcasts, särskilt de medelstora med en stor outnyttjad potential. Genom att utnyttja Acast och Podchaser-data kommer vi också att minska vårt beroende av leverantörer av tredjepartsdata, vilket ger oss ökad kostnadseffektivitet”, säger Ross Adams, vd för Acast.

Med Collections+ används data om podcasts och deras lyssnare från det bredaste urvalet av källor inom podcasting - inklusive Acast Marketplace egna data, Podchasers förstaparts data, Apple Podcasts och Spotifys kategori- och diagramdata, IAB-kategorier, undersökningsdata och transkriberingar. Datan bearbetas sedan med hjälp av AI-modeller och sorterar podcasts i vertikaler baserat på alla tillgängliga datapunkter. Detta skapar de högsta kvalitativa samlingarna för annonsörer att rikta sig mot i branschen, och ersätter den traditionella metoden, där podcasts manuellt kategoriseras i grupper som annonsörer sedan väljer att köpa mot för deras kampanjer. Nu kan annonsörerna hitta fler podcasts som drar till sig ännu mer relevant reklam till en engagerad publik.

Data visar att 44 % av amerikanska investeringar i podcastannonsering hamnar hos de 500 största showerna. Men dessa podcasts står endast för 12 % av den månatliga räckvidden, vilket innebär att annonsörer missar möjligheten att rikta sig till nästan 88 % av den adresserbara podcastpubliken. Collections+ gynnar alla parter inom podcasting: för annonsörer medför det större skala, bättre kampanjbredd och ökad effektivitet. För poddkreatörer innebär det större synlighet bland annonsörer och ökad chans till intäkter.

Datum 2023-06-08, kl 12:00
Källa MFN
Vill du synas här? Kontakta hej@allaaktier.se. Vår sajt har 100 000 sidvisningar och 10 000 unika besökare per månad. Vår discord har över 5000 medlemmar. Detta är aktiva sparare med ett stort aktieintresse. Behöver du nå ut till denna målgrupp så hör av dig!